3 IDEES PEL CALENDARI D’ADVENT

S’acosta el desembre, per tant estem a punt de viure les tradicions Nadalenques a la mateixa aula.

Activitats com cantar nadales, preparar el poema de Nadal, escriure la carta als Reis, preparar-nos per l’amic invisible, la participació d’activitats solidàries en el barri, i com no l’esperat calendari d’advent.

Totes aquestes activitats són vivències que a vegades les fem de forma automàtica i sense valorar-les, avui us proposo que si les realitzem en consciència i tranquil·litat són una font d’aprenentatges autèntics i reals.

Així doncs, us he preparat 3 idees per a fomentar la cohesió de grup i els valors ètics com la bondat, la compassió i l’agraïment a través d’activitats de Mindfulness.

La proposta és fer-ho a través del calendari d’advent: 24 activitats on les anireu descobrint al llarg dels vint-i-quatre dies que dura aquest calendari.

Què tenen d’especial aquestes 3 idees?

La cohesió de grup, el treball cooperatiu i el joc en són els elements clau!
Les 3 propostes que us comparteixo avui us permetran jugar en gran grup, fomentant la cohesió grupal amb dinàmiques jugades i que conviden a la calma i a la tranquil·litat, creant un bon clima d’aula.

Quina és la primera proposta?

La primera proposta és el joc de cartes de «Mindfulness, el teu Superpoder» creat per Mar Mestres i Mireia Canudas.
Les seves autores afirmen «és una manera fantàstica perquè infants i joves desenvolupin habilitats de concentració mentre aprenen a regular les seves emocions i milloren les respostes a qualsevol situació a través de la calma, l’amabilitat i la compassió».

Com s'hi juga?

El joc té 45 cartes, cada dia podeu agafar una o dues cartes a l’atzar i practicar-les tots junts. Llegiu amb atenció el títol, la frase motivadora, la descripció de l’activitat, i no us perdeu la reflexió.
Podeu anar col·locant totes les cartes en algun lloc visible de l’aula creant el calendari d’advent de mindfulness. Els hi encantarà!

Quina és la segona proposta?

La segona proposta és el diari o pot de lagraïment. L’objectiu és recordar un bon moment, experiència, persona o cosa de la teva vida i després gaudir de les bones emocions que l’acompanyen quan ho escriguin. Inclús us animo a buscar entre les petites coses del dia a dia, els petits moments com ara agrair l’esmorzar que la mare t’ha preparat o les galetes que el teu amic t’ha compartit.

Com s'hi juga?

Cada dia escriu o dibuixa coses per les quals et sentis agraït/da. Pots fer-ho en una llibreta, al teu diari personal o fer un pot de la gratitud. Si feu servir el pot, podeu anar guardant tots els missatges en el seu interior, i l’últim dia llegir-los, veure-ho que bonic que és quan ells i elles s’adonen de totes les coses que han agraït!

Cada dia escriu o dibuixa coses per les quals et sentis agraït/da. Pots fer-ho en una llibreta, al teu diari personal o fer un pot de la gratitud. Si feu servir el pot, podeu anar guardant tots els missatges en el seu interior, i l’últim dia llegir-los, veure-ho que bonic que és quan ells i elles s’adonen de totes les coses que han agraït!

El primer dia podeu dedicar una estona a decorar tant el diari personal com el pot de la gratitud.
Si decidiu de fer un pot de l’agraïment per a la classe, el podeu decorar entre tots.

Quina és la tercera proposta?

La tercera proposta és «It’s better together: és millor junts». Aprofiteu totes les oportunitats d’aquest mes de desembre per fer coses junts com a grup classe! Tant si es tracta d’una dansa, el poema de Nadal o qualsevol altra activitat. Intenteu fer-ne un treball de reflexió grupal.

Convida als alumnes a pensar per un moment totes les activitats que durant el mes de desembre faran com a grup i les que els agradaria fer a més a més.
Feu una llista a la pissarra i a continuació prepareu unes targetes que formaran part del calendari d’advent.

Les reflexions com «què et fa sentir el fet de fer coses junts com a grup?», «quines coses us agradaria millorar com a grup?» també són part del calendari d’advent.


Com hem anat veient les 3 propostes tenen un component de joc conscient inspirat per l’autor Daniel Rechtschaffen que ens diu

«En comptes d’ensenyar mindfulness mira si pots jugar a mindfulness».

Explica als teus alumnes que l’agraïment no només és donar les gràcies, sinó també aguantar la porta a algú, són petits moments que poden canviar l’energia de tot el dia.

Amb la pràctica podem aprendre a veure les coses de manera diferent i a navegar per l’adversitat amb més resiliència.

Us recordo el paper important de les neurones mirall dins de les capacitats cognitives lligades a la vida social com ara l’empatia i la imitació. Us animo com a docents de fer les activitats proposades, compartint les vostres pràctiques i reflexions amb els alumnes.

Desitjo que aquestes 3 propostes us inspirin a introduir moments de mindfulness a la vostra aula d’una forma jugada i amb una ambientació nadalenca!

Moltes gràcies per la vostra lectura.

Mireia Canudas

Les cartes es poden adquirir contactant a: mireia.mindfulyoga@gmail.com

Deja un comentario

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *