La motivació, element fonamental en el procés d’aprenentatge, permet activar de manera fàcil el desig d’aprendre
En aquest article compartirem algunes estratégies bàsiques que ens permeten crear contextos rics i constructius per despertar la motivació en els alumnes i fomentar una integració significativa dels aprenentatges.
Com puc fomentar la motivació a l’aula?
Comparteix la teva passió i acompanya als alumnes a descobrir la seva
Observa’ls i escolta’ls per tal d’ajudar-los a conèixer-se millor. L’autoconeixement és un aspecte clau per gaudir d’una bona autoestima, com més em conec més capaç de prendre decisions coherents amb els desitjos i de crear objectius motivadors per aconseguir.
Com a educadors, cal tenir en compte que quan un alumne descobreix la seva passió, la posa en pràctica i la comparteix, creix personalment i es connecta socialment.
Sentir-se respectant i valorat pels companys fomenta el vincle grupal i ajuda que la confiança de cadascú aflori.
Implica’t en el procés d’aprenentatge i siga’n coconstructor
Perquè no dissenyar un projecte on el docent també aprengui? Quan a part de crear els contextos d’aprenentatge pels alumnes ens impliquem, aprenem i gaudim amb ells, contagiem les nostres emocions. I ja sabem que emoció els aprenentatges que van lligats a l’emoció tenen més facilitat de quedar guardats a la memòria.
Un exemple és el treball per reptes o projectes, ja facilita la implicació i la construcció de coneixement compartit.
La realitat i la pràctica, la base del treball d’aula
Posar en pràctica una Escola Expansiva, aquella on la realitat entri a l’aula i l’aula surti a la realitat.
Quan utilitzem el coneixement adquirit de manera pràctica som capaços de donar-li significat. Aquest aspecte no només ens facilita memoritzar-los sinó també ens dóna la capacitat de poder portar a la pràctica en altres contextos, és a dir, fer-ne una transferència.
Utilitza històries
Les històries són un mitjà essencial per comunicar, no només perquè ens transporten a un context i a un estat emocional amb molta facilitat, sinó que en compartir una història personal, el nostre cos es connecta amb la sensació i la transmet generant un impacte emocional.
Introduir històries a l’aula també ajuda a la memòria, ja que el fet que permet que els alumnes puguin recordar el missatge amb més facilitat.