• Conèixer-se a un mateix

    De tots els coneixements possibles, el més savi i útil és conèixer-se a si mateix. William Shakespeare Fomentar un correcte autoconeixement des de la infància permet guanyar confiança i seguretat davant les situacions del dia a dia. A continuació, podràs descobrir dinàmiques per fomentar-ho a l’aula. PÈTALS DE CONEIXEMENT És una dinàmica molt senzilla, que consisteix que els alumnes dibuixin en un full en blanc una flor de cinc pètals. Al cor de la flor hi enganxaran la seva fotografia. L’educador/a guiarà la reflexió amb els alumnes. «Sovint quan pensem en una persona, en primer lloc ens fixem amb les característiques físiques, per si hi pensem bé, en podem descobrir moltes…

  • Eduquem el cor

    Educar la ment sense educar el cor no és educar en absolut. Les emocions tenen la capacitat de potenciar o frenar l’aprenentatge. La situació generada pel COVID-19 té un alt impacte emocional, i serà essencial que totes les propostes educatives que realitzem sintonitzin amb la vibració emocional del nostre alumnat.  En un moment excepcional com l’actual, cal tenir present que els alumnes han estat molt temps vivint cadascú la realitat de casa seva i que la connexió amb l’entorn educatiu escolar ha estat per mitjans digitals. Podem trobar alumnes que presentin estats emocionals relacionats amb la por, l’ansietat, l’estrès, la irritabilitat, la incertesa o la inseguretat; o bé, amb la…

  • El desig d’aprendre

    La motivació, element fonamental en el procés d’aprenentatge, permet activar de manera fàcil el desig d’aprendre En aquest article compartirem algunes estratégies bàsiques que ens permeten crear contextos rics i constructius per despertar la motivació en els alumnes i fomentar una integració significativa dels aprenentatges. Com puc fomentar la motivació a l’aula? Comparteix la teva passió i acompanya als alumnes a descobrir la seva Observa’ls i escolta’ls per tal d’ajudar-los a conèixer-se millor. L’autoconeixement és un aspecte clau per gaudir d’una bona autoestima, com més em conec més capaç de prendre decisions coherents amb els desitjos i de crear objectius motivadors per aconseguir. Com a educadors, cal tenir en compte…

  • Desperta la curiositat

    Ja els antics filòsofs grecs afirmaven que l’essència de l’educació és despertar el desig de coneixement. La curiositat és un instint natural que ens porta a explorar, a investigar i que té el poder de preparar el cervell per aprendre i recordar. El docent que aconsegueix encuriosir en els seus alumnes ajuda que visquin el procés d’aprenentatge com un element motivador i agradable.  Quan despertem la curiositat activem els sistemes emocionals, però també els sistemes motivacionals. I ja sabem que l’emoció i la motivació són el que dirigeixen la nostra atenció.  L’emoció i la motivació són el que dirigeixen la nostra atenció.  Sense atenció no hi ha aprenentatge, i per…

  • Mou-te!

    Estem en moviment tota la nostra vida. Les últimes investigacions confirmen com moviment i aprenentatges, van de la mà. Des que naixem, les primeres experiències d’aprenentatge es donen amb el domini de la coordinació motriu. Quins beneficis ens aporta l’activitat física? Ens aporta beneficis a nivell emocional Afavoreix un estat d’ànim positiu. En practicar esport s’activen les àrees relacionades amb la percepció, el control corporal i la planificació del moviment, i es redueix l’activitat del còrtex prefrontal, dedicat a funcions cognitives d’alt nivell. Augmenta la producció de dopamina, associada al sistema de recompensa cerebral. També generem dopamina amb altres experiències relacionades amb el plaer, com poden ser, per exemple, l’alimentació o…

  • Connecta amb la natura!

    🍀 Fomenta el benestar físic, emocional i cognitiu dels infants El contacte amb la natura té la capacitat de regenerar la nostra capacitat atencional, disminuir els estats emocionals relacionats amb l’estrès i l’ansietat i millorar les nostres relacions socials. Les escoles estan preparades per a aquest repte? Un interessant estudi (realitzat por Henriette Bondo Andersen, del Departament de Ciències de l’Esport i Biomecánica Clínica de la Universidad del Sur de Dinamarca), afirma que tant les noies com els nois, practiquen més exercici en zones verdes i en àrees de joc amb grava o sorra, que en patis de ciment, on els alumnes mostren més passius. Sabent que l’espai és el…

  • Sense emoció no hi ha aprenentatge

    Actualment ja sabem que sense emoció no hi ha aprenentatge. Tot i que els processos d’aprenentatge són processos de causa multi factorial, la importància de l’estat emocional hi establirà una influència directa. Tot i que existeixen multitud de programes educatius destinats a fomentar un desenvolupament emocional saludable, el sistema educatiu encara tendeix a minimitzar la importància dels processos emocionals a mesura que l’alumne va avançant dins el sistema educatiu. En aquest punt, ens aproximarem a la importància de l’educació emocional i el desenvolupament de les competències emocionals per a gaudir d’un bon benestar personal i social. Educació emocional  Entenem l’educació emocional com un procés educatiu continu, un acompanyant indispensable per…

  • EMOCIONATOUR

    Ciclo de conferencias Inicio fundación emocionatour ciclo de conferencias III ciclo de conferencias de educación emocional en españa El EMOcionaTOUR es un ciclo de conferencias gratuito y exclusivo para profesionales del mundo educativo, que pretende hacer llegar la educación emocional a todos los rincones de Cataluña y España. El primer EMOcionaTOUR (antes EMOTOUR) tuvo un éxito sorprendente, casi 1.000 profesores se inscribieron en las 7 conferencias que se realizaron alrededor de Cataluña. El segundo año han sido casi 2.000 los profesionales de la educación que han asistido, y la previsión para este 2020 son aún mayores añadiendo Madrid, Sevilla, Zaragoza y Palma a la ruta. Durante estos años hemos contado con la participación…